Persbericht 25-09-2019: Fire-Up onderzoekt brandoorzaken Plantaardige olie mogelijke oorzaak.

Fire-Up, producent van milieuvriendelijke aanmaakblokjes, laat op zeer korte termijn de oorzaak van de recente door broei ontstane palletbranden professioneel en grondig onderzoeken. Het vermoeden bestaat dat de plantaardige olie, die als impregneermiddel wordt gebruikt, de boosdoener is. Nadat er vanochtend, 25 september, opnieuw een kleine brand ontstond in enkele pallets, is in overleg met de gemeente en brandweer besloten om een deel van de opslag op 26 september te laten afvoeren en vernietigen.

Fire-Up is naarstig op zoek naar de oorzaak van de recente branden bij het bedrijf in Oisterwijk. Op 28 juli van dit jaar brandde haar gehele magazijn af. Vervolgens was er vanaf 20 september vier keer een brandincident met pallets, waarop aanmaakblokjes in tabletvorm liggen opgeslagen. Deze tabletten worden gemaakt van zachtboard dat wordt geïmpregneerd met plantaardige olie. De tabletten worden op pallets gestapeld en hebben dan een temperatuur van circa 45 graden Celsius. Vervolgens koelen ze in circa 48 uur af naar kamertemperatuur en worden dan pas verpakt en gereedgemaakt voor verzending naar de klant. Dit procedé wordt al vele jaren toegepast zonder dat zich problemen hebben voorgedaan. Bij de recente vier brandincidenten is geconstateerd dat in de kern van de betreffende pallet de temperatuur significant hoger was. In plaats van af te koelen, werden de tabletten een stuk warmer. Er was sprake van broei. De temperatuur liep zo hoog op, dat de pallet in kwestie naar buiten werd verplaatst en daar tot ontbranding is gekomen.

Samenstelling plantaardige olie

Fire-Up produceert al meer dan 30 jaar aanmaakblokjes, waarbij zich nooit een broei-incident heeft voorgedaan. Door de recente gebeurtenissen rijst nu toch het ernstige vermoeden dat er iets mis is gegaan met de levering van plantaardige olie op 12 september. Daarin bevonden zich wellicht ingrediënten, die de broei veroorzaakt hebben of waarin de samenstelling van de ingrediënten in belangrijke mate anders was dan bij eerdere leveringen.

Vandaag heeft Fire-Up met een aantal experts op het gebied van oliën en broei en de leverancier van de plantaardige olie overleg gehad. Fire-Up laat door twee afzonderlijke en van elkaar onafhankelijke inspecteurs onderzoek doen. Te beginnen met een diepgaand laboratoriumonderzoek naar de toegepaste plantaardige olie en het plaatmateriaal, de twee grondstoffen waarvan een aanmaakblokje wordt vervaardigd. Fire-Up beschikt over monsters van de olie die is gebruikt voor de productie van de bewuste tabletten aanmaakblokjes waarmee vanaf 20 september de branden ontstonden. Ook de magazijnbrand van 28 juli wordt bij het onderzoek betrokken. Fire-Up beschikt ook over de monsters van de plantaardige olie uit die productieperiode en zelfs van eerdere periodes.

Verwijderen van de tabletten aanmaakblokjes

Op aandringen van de gemeente Oisterwijk is vandaag besloten om een gedeelte van de huidige opslag van aanmaakblokjes in tabletvorm af te voeren en te vernietigen. Het gaat om circa 40 pallets met tabletten aanmaakblokjes, die in de periode van 12 tot en met 18 september geproduceerd zijn. De overige circa 80 pallets met tabletten blijven buiten bij het bedrijf opgeslagen Deze van een eerdere productieperiode  en zijn vervaardigd met een andere zending plantaardige olie. Vanzelfsprekend zijn ook deze pallets uitvoerig gecontroleerd en goed bevonden.

In de loop van de week worden bij Fire-Up stalen containers geplaatst, die gaan zorgdragen voor de opslag van de resterende en nieuw te produceren aanmaakblokjes in tabletvorm. Deze opslagvorm blijft in gebruik totdat het magazijn van Fire-Up opnieuw is gebouwd. Ook voert het bedrijf per direct een betere manier van palletisering in, waardoor de geproduceerde tabletten veel sneller kunnen afkoelen.

Productie losse aanmaakblokjes gaat door

De productie van de tabletten aanmaakblokjes was na het eerste brandincident in september op aanwijzen van de gemeente Oisterwijk stilgelegd. Deze situatie blijft uiteraard van kracht, totdat meer bekend is over de oorzaak van de branden. Intussen gaat de productie van losse aanmaakblokjes door. In tegenstelling tot eerdere berichten in diverse media is er dus geen sprake van een volledige productiestop. De losse blokjes worden opgeslagen in open metalen bakken, die mechanisch met lucht worden geventileerd. Deze losse blokjes koelen daardoor binnen twee uur af naar kamertemperatuur en kunnen dan verpakt worden.

Zorgen en begrip

Directeur/eigenaar Kees van Opstal van Fire-Up betreurt de brandincidenten zeer en begrijpt de zorgen van bedrijven, pandeigenaren en bewoners uit de directe omgeving. “We hebben gisteren een uitgebreid overleg gehad met de ondernemers die vlakbij ons hun bedrijf hebben. Ik heb toen ook de vervolgstappen van het onderzoek naar de brandoorzaak uitgelegd. Wij denken de oorzaak te kennen, maar willen geen conclusies trekken voordat er hiervan bewijs is. We streven naar maximale veiligheid en hebben onze maatregelen reeds genomen.

Veilig Eindproduct:

Het milieuvriendelijke (bruine) Fire-Up aanmaakblokje dat in de winkel ligt, is volstrekt ongevaarlijk.

De plantaardige olie in het aanmaakblokje is namelijk volledig gestold. Daarom kan een aanmaakblokje onbeperkt bewaard worden, zonder verlies van kwaliteit. De eigenschappen zijn vergelijkbaar met die van een kaars. Ook die gaat alleen maar branden met behulp van een lucifer, aansteker of soortgelijk product.

Klik hier voor het verslag van het overleg tussen Fire-Up en bedrijven in de buurt van dinsdag 24 september 2019.

Over Fire-Up

Fire-Up in Oisterwijk is producent van aanmaakblokjes in tabletvorm en van losse aanmaakblokjes. Fire-Up is ook handelsonderneming in houtskool en briketten en richt zich hiermee op de Nederlandse en Belgische markt. De aanmaakblokjes van Fire-Up vinden hun weg in nagenoeg heel Europa. Tot de afnemers behoren supermarktketens, bouwmarkten en (in Nederland alle) tuincentra. Behalve onder de merknaam Fire-Up worden de aanmaakblokjes ook onder private label verkocht.  Kees van Opstal is sinds 2006 directeur/eigenaar van Fire-Up dat 12 werknemers telt. Na zijn komst schakelde het bedrijf meteen over op het gebruik van uitsluitend duurzame  plantaardige olie voor het impregneren van het zachtboard dat voor de productie wordt gebruikt. Vanwege illegale ontbossingspraktijken voor het kweken en exploiteren van palmbomen, wordt geen palmolie gebruikt. Fire-Up behoort in haar branche tot de koplopers in het inkopen, produceren en verkopen van producten die herwinbaar zijn en de aarde dus niet uitputten.